Apollo Brown & Planet Asia // Support: Jay Jules

Apollo Brown – diesen Head muss man lieben, für seine Beats voller Soul, voller Heritage und von dieser samtenen Klangstofflichkeit. Eingängigster Verve was der Junge produziert, seelenwärmend wie Heroin.

Planet Asia – bekannt geworden schon vor über 20 Jahren, als grosses Underground Versprechen. Seine Kollaboration mit dem West-Coaster «Rasco» ist unvergessen und ihre gemeinsamen Tracks bleiben Klassiker der Golden Age.

Nun haben Apollo und Asia letzten Herbst zusammen «Anchovies» gedroppt. Ein Prachtstück aktuellen Boom-Baps. Und die Platte ist eine einzige sedierend-benebelnde Wolke von federnden Sounds und fliessenden Raps, welche einem smoother kaum umhüllen könnten.

Achtung, diese Show ist nichts für AnhängerInnen von monoton getakteten Autotuneschwurbeleien und verzerrten low-fi Beats. You gotta have love for the oldscholl homie, notwendige Bedingung for this one! (txt:üd)

Offizielle Website

Sonntag 13. Mai 2018

Dachstock – Bern

  • Türöffnung:
    20:00
  • Die Veranstaltung beginnt um:
    21:00
Organisiert von: Dachstock
Teilen auf:
Apollo Brown & Planet Asia // Support: Jay Jules

Apollo Brown & Planet Asia

Simplicity is genius. Great artists can make the ostensibly impossible seem effortless. It’s in this rarefied air where you’ll find Detroit's Apollo Brown, constantly conjuring fresh innovations out of a tried-and-true formula. For the last decade, the Mello Music Group artist has singularly re-defined and expanded the foundation of what sample-based boom bap production can sound like in the 21st Century.

The author W. Somerset Maugham said that, “tradition is a guide and not a jailer.” In his own way, the Grand Rapids-raised vet has followed that same axiom. Some artists set out to re-invent the wheel; Apollo has managed to perfect it—amassing a diverse catalog inspired by artesian sources of 90s New York hip-hop, but not bound by orthodoxy or ideology.

Just consider the revered legends that have collaborated on full-length albums with him: Rass Kass (“Blasphemy”), Guilty Simpson (“Dice Game,”) Skyzoo (“Easy Truth Sessions”), Big Pooh (“Words Paint Pictures”) and O.C. (“Trophies.”) No less than DJ Premier declared the latter “hip-hop for the people,” naming “Trophies” the best album of 2012.

This is the tradition that Apollo Brown triumphantly upholds: the head-nodding, screwface-inducing, soul-replenishing lineage of Primo and Pete Rock, J Dilla and Large Professor, Mobb Deep and DJ Muggs. He makes music for old and young heads—bone bruising beats that summon visceral images of back alley brawls in ’81, pool hall melees, and metropolitan griminess. An East Coast sound with a midwestern mentality, channelling the marrow-freezing chill of the wind fleeing Lake Michigan.

These aren’t beats impersonally e-mailed across the continent from producer-to-MC. On every album bearing the Apollo Brown alias, the artists create songs in the same room, bouncing ideas and concepts off each another until the final product is a masterpiece.

You can immediately tell an Apollo Brown beat from the first kick-drum. Horns and organs are sourced with the monkish discipline of a master digger with a superior ear. The drums are hard and nasty. The full effect blends sadness, depression, and tenderness with the savage ferocity of brass knuckles hip-hop. It’s fall music, somber relatable music, gray sky music that offers the unvarnished truth.

Everyone from Danny Brown to M.O.P., Freddie Gibbs to Masta Ace, Black Milk to Oddisee have spit bars over his beats. Don’t sleep on his projects with The Left, Ugly Heroes, and Hassaan Mackey, or his several acclaimed instrumental albums. Amounted together, it gives Apollo Brown a body of work that lives up to the legacy of the older gods. The explanation why is pretty simple. If you still have any doubts, all you need to do is press play.

Besuche die offizielle Website von Apollo Brown & Planet Asia

Jay Jules

Schon mit 2 Jahren hämmerte Jay Jules auf Pfannen herum. Zum rhythmischen Grooven kamen schnell die Freude an Melodien und alles was mit Musik und Instrumenten zu tun hatte, dazu. Die ersten Songs welche Jay Jules hörte waren meistens Reggae und Kongolesische Rumba (N’Dombolo). Erst als Hip Hop in sein Leben kam, und Alben wie 2001 von Dr. Dre, Stillmatic von Nas und Word of Mouf von Ludacris ihn beflügelten, beschloss er rappen zu wollen. Schnell entdeckte er, dass er mit seinen Texten Botschaften verfassen und Erlebnisse verarbeiten konnte und so entstanden mit 19 Jahren seine ersten Songs. Später begann Jay Jules seine Musik selber zu produzieren, um seinen akustischen Fingerabdruck zu personalisieren. Er spielt alle seine Konzerte mit der Band "Reel Beetz", dadurch sind energetische Live-Auftritte garantiert. Seine EP "One Shot" mit hämmernden Texten und epischen Refrains wird demnächst erscheinen.

Besuche die offizielle Website von Jay Jules